Kamis, 19 November 2015

Pemulihan Home Untuk Lebam - Rawatan Asli untuk Rawat Kecederaan Kulit

Pemulihan Home Untuk Lebam - Rawatan Asli untuk Rawat Kecederaan Kulit

Lebam adalah kecederaan kulit yang berlaku pada tisu kulit lembut anda. Ia berlaku apabila saluran darah kecil yang menganiaya kerana benjolan. Lebam secara perubatan dikenali sebagai luka memar. Dalam keadaan ini pembuluh darah rosak dan meninggalkan tanda hitam atau biru. Biasanya di kalangan kanak-kanak ia adalah fenomena yang sangat umum. Biasanya lebam adalah kecederaan kepada tisu di bawah kulit.

Lebam adalah disebabkan semasa sesi latihan yang ketat terutama di kalangan atlet atau lifters berat badan. Ia juga disebabkan kerana menghentam dan terhantuk terhadap sesuatu. Lebam di kalangan orang tua berlaku dengan mudah disebabkan keadaan yang rapuh kulit. Beberapa lebam yang tidak dapat dijelaskan adalah disebabkan akibat terjatuh atau mendapat hit dalam beberapa aktiviti sukan.

Tanda-tanda utama lebam adalah warna merah yang selepas itu bertukar menjadi biru atau ungu dalam tempoh yang singkat. Apabila lebam bertukar ke kuning atau hijau maka ia mengambil masa beberapa hari untuk sembuh sepenuhnya. Kadang-kadang tanpa mempunyai hubungan dengan sesuatu tujuan yang lebam timbul pada badan meninggalkan titik hitam dan biru. Sesetengah individu terutamanya wanita lebih mudah terdedah kepada lebam. Ia meningkat dengan usia yang semakin meningkat juga.

Lebam hilang akhirnya dari masa ke masa apabila badan kita akan reabsorb darah yang dikaitkan dengan lebam. Jika seseorang itu berminat untuk pemulihan cepat daripada lebam atau ingin bantuan segera maka anda boleh mempertimbangkan beberapa rawatan rumah untuk lebam.

1. Untuk menggalakkan penyembuhan cepat lebam yang anda boleh berjemur di bawah sekeping kain kasa kapas di sider epal atau cuka putih dan kemudian memohon pada kulit yang terjejas selama sekurang-kurangnya satu jam. Ia adalah ubat yang berkesan untuk lebam.

2. Pengambilan vitamin K adalah sangat berguna dalam mengurangkan masalah lebam. Anda mesti mengambil vitamin K tambahan untuk menggalakkan pembekuan darah. Anda juga boleh mengambil alfalfa sebagai pengganti vitamin K.

3. Anda boleh memohon air sejuk untuk mengurangkan kesakitan dan ia juga reda bengkak di kawasan itu.

4. Anda juga boleh memohon pasli dihancurkan kepada lebam. Ia mempunyai ciri-ciri penyembuhan yang besar. Ia memberikan kelegaan terapeutik dengan cap biru dan hitam.

5. Teh juga sangat berkesan dalam mengurangkan masalah lebam. Ia bukan sahaja mengurangkan kesakitan lebam tetapi juga mengurangkan penampilan lebam. Anda perlu rendam kain dalam teh komprei dan memohon di kawasan yang terjejas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar