Kamis, 19 November 2015

Rawatan Stroke Menggunakan Kaedah Feldenkrais

Rawatan Stroke Menggunakan Kaedah Feldenkrais

Strok adalah perkara biasa di seluruh dunia, dan kini punca ketiga utama kematian di Amerika Syarikat Jika anda atau orang yang dikasihi telah mengalami strok, mungkin ada kehilangan kekal fungsi pada satu atau kedua-dua belah badan. Strok berlaku apabila bekalan darah ke sebahagian otak anda diganggu atau dikurangkan, merompak tisu otak oksigen dan nutrien. Strok boleh berlaku kerana darah beku atau pendarahan yang sebenar di dalam otak. Dalam beberapa minit, sel-sel otak mula mati. Oleh itu, kawasan yang terjejas otak itu tidak dapat berfungsi, menyebabkan gejala seperti ketidakupayaan untuk bergerak hujung yang, ucapan berusaha, dan / atau sakit kepala. Rawatan untuk strok adalah serta merta dan berterusan. Rawatan segera sering melibatkan pergi ke hospital untuk ujian dan pemerhatian. Rawatan segera juga mungkin melibatkan ubat-ubatan, terapi fizikal, dan penjagaan akut. Rawatan yang berterusan biasanya dirujuk sebagai pemulihan strok. Rehabilation strok berlaku di hospital pada mulanya. Dan selepas beberapa ketika, anda boleh dipindahkan ke penjagaan pesakit luar apabila anda adalah fungsi yang lebih baik.

Kerana kesan strok berasa kekal, ia adalah sukar untuk membayangkan bahawa bantuan untuk strok adalah mungkin. Pendekatan Feldenkrais untuk rawatan strok mengambil neuroanatomy berikut kira:

Kawasan otak yang bertanggungjawab untuk fungsi tertentu jauh kurang dimanfaatkan.
Badan itu mempunyai cara untuk berkomunikasi kanan dan kiri (corpus collosum) usaha fungsi sebelah terjejas. Ini membolehkan sisi yang terjejas untuk mempunyai "model" fungsi untuk belajar.
Sambungan baru neural sekitar kawasan otak yang rosak boleh dibentuk, proses yang dipanggil neuroplasticity.
Ini sambungan baru bertindak balas terhadap rangsangan dalam banyak cara yang sama seperti sambungan lama, mengembalikan fungsi hilang.
Jika terapi fizikal tidak bekerja untuk kepuasan anda, Kaedah Feldenkrais boleh digunakan untuk merawat semua masalah yang mana pembedahan tidak perlu. Feldenkrais menggunakan, pergerakan lembut yang mudah untuk menyusun semula postur, fleksibiliti, kekuatan dan penyelarasan. Berdasarkan proses neurologi yang mana kita belajar kemahiran pergerakan, ia adalah satu pendekatan baru untuk terapi strok, menggunakan kuasa otak untuk membantu fungsi badan yang lebih cekap. Penggunaan yang lebih cekap sendiri mewujudkan persekitaran di mana masalah kronik boleh memperbaiki. Kaki boleh bergerak dengan lebih bebas, duduk dan bernafas bertambah baik, dan aktiviti harian menjadi mungkin lagi. Mari Feldenkrais menunjukkan kepada anda bagaimana untuk meningkatkan keupayaan anda untuk berfungsi selepas strok, dan mendapatkan lebih banyak daripada kehidupan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar