Kamis, 19 November 2015

Punca Sembelit Yang Anda Perlu Tahu untuk Elakkan Ini Keadaan Sakit

Punca Sembelit Yang Anda Perlu Tahu untuk Elakkan Ini Keadaan Sakit

Sembelit boleh menjadi sangat tidak selesa, dan benar-benar sukar untuk berurusan dengan. Ramai yang tidak mengetahui apa yang menyebabkan sembelit, tetapi untuk mengetahui apa yang menyebabkan ia kita perlu tahu bagaimana sistem penghadaman berfungsi.

Sebagai makanan bergerak melalui usus yang diambil dalam air, daripada makanan yang kita makan, ini menjadi hal sisa yang tertinggal daripada badan kita dalam bentuk najis. Kontrak otot yang seterusnya menolak bahan buangan ini dengan rektum. Sembelit boleh berlaku apabila otot-otot di dalam kolon tidak melaksanakan pada tahap optimum. Sisa kemudian bergerak lebih perlahan melalui rektum menyebabkan ia menjadi keras dan kering yang kemudiannya menyebabkan sembelit.

Terdapat pelbagai sebab-sebab ketika datang untuk sembelit dan di sini hanya sebahagian kecil dari mereka.

Kekurangan serat dalam diet

Kekurangan serat dalam diet adalah punca yang biasa untuk sembelit, serat adalah penting untuk kesihatan sistem penghadaman, kerana ia larut dengan mudah dan cepat di dalam air. Fiber apabila digabungkan dengan air mewujudkan gel seperti konsisten yang menjadikan ia sangat mudah untuk lulus melalui sistem pencernaan dengan itu menghalang pergerakan usus yang keras perlahan. Orang yang mempunyai diet yang tinggi serat jarang mengalami sembelit.

Kekurangan cecair

Pengambilan cecair adalah sangat penting dalam mengekalkan kesihatan keseluruhan sistem penghadaman. Ia adalah penting bahawa kita makan air yang secukupnya untuk memastikan bahawa pergerakan makanan melalui sistem pencernaan dengan cara yang berkesan dan cekap. Cecair bantuan dalam mewujudkan najis lebih lembut, dengan itu menyediakan kelegaan daripada sembelit.

Kurang bersenam

Kurang bersenam dengan baik boleh menyumbang kepada tercetusnya sembelit, disebabkan fakta bahawa apabila seseorang itu tidak bersenam secara tetap, otot-otot menjadi sangat lembap. Ini kadang-kadang boleh menyebabkan sistem pencernaan sama sekali tidak sihat.

Ubat-ubatan

Terdapat pelbagai ubat-ubatan yang boleh menyebabkan sembelit, dan salah seorang daripada mereka adalah ubat besi, zat besi boleh menyebabkan sembelit yang teruk, terdapat pelbagai orang lain seperti ubat-ubatan untuk rawatan tekanan darah tinggi dan antidepresan.

Kehamilan

Ramai wanita hamil tertanya-tanya apa yang menyebabkan sembelit bagi mereka, ia berlaku akibat daripada perubahan hormon dan juga perubahan dalam paras air di dalam badan. Ini banyak boleh menjejaskan sistem penghadaman. Inilah sebabnya mengapa wanita hamil dinasihatkan untuk minum banyak air dan makan banyak serat makanan yang kaya.

Sekarang anda tahu apa yang menyebabkan sembelit, ia adalah bijak untuk mengelakkan menjalankan apa-apa yang boleh menyebabkan atau membuat sembelit lebih teruk. Oleh itu adalah dinasihatkan untuk minum air dan makan makanan yang kaya dengan serat, termasuk banyak buah-buahan segar dan sayur-sayuran, dan mengelakkan terlalu banyak lemak dan makanan manis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar